Vitaminas A ir Beta karotinas: kokią įtaką jie daro mūsų regėjimui?

Vitaminas A ir beta karotinas – kas tai?

Vitaminas A – tai riebaluose tirpus vitaminas, randamas įvairiuose maisto produktuose. Vitaminas A naudingas mūsų akims bei imuninei sistemai.

Beta karotinas – tai provitaminas, karotenoidas, suteikiantis daržovėms spalvas. Šis vitaminas naudingas mūsų regėjimui bei bendram vystymuisi. Taigi, abu vitaminai naudingi mūsų regėjimui. Tačiau pagrindinis skirtumas tarp jų dviejų yra tai, jog priešingai nei vitaminas A, beta karotinas (kaip ir kiti karotenoidai), gaunamas tik iš daržovių.

Vitaminas A

Kuo šie vitaminai padeda mūsų regėjimui? 

Vitaminas A padeda apsaugoti akies paviršių (rageną), o tai yra būtinybė geram regėjimui. Tyrimai atskleidė, jog vitamino A akių lašai efektyviai gydo sausas akis.

Vitaminas A suteikia daugybę naudingų dalykų mūsų regai. Vienas svarbiausių dalykų – amžinės geltonosios dėmės degeneracijos rizikos mažinimas. Vitaminas A taipogi sušvelnina akies uždegimą ir tikimybę išsivystyti akies infekcijoms.

Beta karotinas mūsų organizme paverčiamas į vitaminą A ir turi panašius privalumus. Konkrečiai kaip karotenoidas, beta karotinas sumažina akių stresą, atsirandantį iš mėlynos šviesos, kurią skleidžia saulė ir kompiuterių bei išmaniųjų įrenginių ekranai.

Vartojamas kartu su liuteinu, Vitaminas A gali padėti pagerinti regėjimą žmonėms, sergantiems pigmentiniu retinitu. Ketverius metus Harvardo medicinos mokykloje trukęs tyrimas atskleidė, jog žmonėms, sergantiems pigmentiniu retinitu ir kasdien suvartojusiems 4.5 mg vitamino A ir 12 mg liuteino, periferinis matymas prastėjo lėčiau nei tiems, kurie šių vitaminų kombinacijos nevartojo.

Vitamino A trūkumas

Vitamino A trūkumas dažniausiai pasitaiko prasčiau besivystančiuose kraštuose. Skaičiuojama, kad maždaug 250000-500000 blogai besimaitinančių vaikų visame pasaulyje kasmet dėl vitamino A trūkumo praradna regėjimą.

Vienas iš pirmųjų vitamino A trūkumo ženklų yra vištakumas. Senovės egiptiečiai žinojo, jog vištakumą galima išgydyti valgant kepenėles, kuriose yra daug vitamino A.

Vitamino A trūkumas labai išsausiną rageną ir to pasekoje gali apsidrumsti akies priekinė dalis, atsirasti ragenos opos, žmogus netgi gali apakti. Vitamino A trūkumas taipogi kenkia tinklainei, o tai irgi prisideda prie regėjimo praradimo.

Vitamino A norma

Įprastai, geriausia vitaminus bei mineralines medžiagas pasisavinti per visavertę mitybą.

Rekomenduojama vitamino A paros norma (RPN) buvo nustatyta, kad padėtų žmonėms sužinoti, kiek vitamino A turi skirtingi maisto produktai. Rekomenduojama vitamino A paros norma yra 1.5 mg.

ProduktasVitaminas A (mg)RPN%
85 g virtų jautienos kepenėlių
6.65443.5%
Kiaulienos kepenų dešra, 2 skiltelės2.39159.3%
Virtos vištienos kepenėlės (1 vnt.)0.7852.2%
Pieno kokteilis (473 ml)0.3020.2%
Rikotos sūris (220 g)0.2818.9%
Stiklinė pieno0.117.9%
Sviestas (1 valgomasis šaukštas)0.107.1%
Stiklinė morkų sulčių13.53902.6%
Moliūgas (220g)11.4762.6%
Kepta saldi bulvė (1 vnt)8.41561.2%
Špinatai (220g)0,8456.3%

Vitamino A toksiškumas

Gyvulinės kilmės vitaminas A netirpus vandenyje, todėl sunkiai pasišalina iš organizmo. Priešingai, jis laikomas kūno riebaluose ir jei vartojamas dideliais kiekiais, gali susikaupti organizme dideliais kiekiais ir tapti žalingas.

Beta karotinas ir kiti provitaminai A karotenoidai esantys vaisiuose ir daržovėse, nesukelia tokios pačios toksinės vitamino A rizikos. Šie junginiai tirpūs vandenyje ir lengvai pasišalina iš organizmo, todėl apsinuodjimas vitaminu A, gaunamu iš daržovių – retas atvejis.

Suvartojamo gyvūninės kilmės, retinolio formos vitamino A kiekis, siekiant sumažinti vitamino A toksiškumo riziką turėtų būti:

  • Vaikams (nuo 4 iki 8 metų): 0,9 mg
  • Vaikams (nuo 9 iki 13 metų): 1.68 mg
  • Paaugliams (nuo 14 iki 18 metų): 2.77 mg
  • Suaugusiems (nuo 19 metų ir vyresniems): 3 mg

Ilgą laiką vartojant didesnius, nei rekomenduojama gyvūninės kilmės vitamino A kiekius, gali pasireikšti gimdymo sutrikimai, kepenų sutrikimai, kaulų mineralų tankio sumažėjimas, dėl kurio gali atsirasti osteoporozė, bei centrinės nervų sistemos sutrikimai.

Vitaminas A ir Beta karotinas: kokią įtaką jie daro mūsų regėjimui?
5 (100%) 1 vote

Taip pat skaitykite